تمت اضافة السلعة إلى سلتكم

X
اذهب الى السلة
أكمل عملية الشراء

09

آب'14
Peygamber Efendimiz Neden Birden Fazla Evlilik Yapmıştır?
Bu konu hakkında o kadar çok zırvalık var ki, evvela bu saçmalıkları açığa kavuşturmak, art niyetli insanlara fırsat vermemek gerek.
 
1. Hz.Peygamber (sallallahu aleyhi vessellem)'in yaşadığı dönemde birden fazla hür kadınla evlilik çok yaygındı ve bunun için bir üst limitte bulunmuyordu. Tarihçi İbn Habib, İslam'ın doğduğu sırada on hanımla evli olan çok sayıda şahsın isimlerini kaydetmektedr (İbn Habib, El Muhabber, 50.) Ayrıca bir evde çok sayıda cariye bulunurdu. İlk defa islam dini evliliklerde erkeğe dört sınırını getirerek bir üst limit koymuştur. Sahabe-i Kiram efendilerimiz bu hükme riayet ederek dörtten fazla olan hanımlarını boşamışlardır. Efendimiz bu hükmün dışında tutulmuştur. Bunun sebebi ise, boşanılan hanımla bir başkasının evlenmesi caiz olduğundan dolayı, efendimizin boşandığı hanımıyla bir başkasının evlenmesi uygun olmayacaktır, zira efendimizinn hanımları müminlerin analarıdır. 
 
2. Bu konuları tenkit edenler Efendimizin-haşa- kadına düşkün bir insan olduğunu söylemeye çalışmışlardır. (En azından bu güne kadar). Oysa bulunduğu toplumda edep timsali olan, parmakla gösterilen ve güzelliğiyle dillere destan olan zat (sallallahu aleyhi vessellem) evlenilecek onca güzel kız varken ve herkes ona kızını vermek için adeta yarışırken, O ilk defa kendisinden 15 yaş büyük ve iki kocadan dul kalmış 40 yaşındaki bir kadınla evlenmiş, biri hariç tüm çocukları bu kutlu anneden dünyaya gelmiştir. (Rabbim yattıkları yeri nurlandırsın)
Gelenek ve toplum şartları müsait olmasına rağmen Hatice anneizin vefatına kadar kiseyle evlenmemiş, vefatından sonra yaklaşık iki buçuk yıl bekar kalmış ve sonrada yine dul olan beş çocuklu bir hanımla evlenmiştir. Daha önce söylediğim gibi evlendiği hanımlardan biri hariç ( Ki bu sizin sorunuzdaki Ayşe annemizdir) geriye kalan tüm hanımları dul kalmış ve çocuklu hanımlardır. Efendimizin ev nufusu 20'den aşağıya düşmemiştir. Şimdi bu bahsettiğimiz kutlu insan, kadına düşkünlüğüyle -haşa- itham edilebilir mi?
 
3.Bildiğiniz gibi o dönemde çok sayıda hanımın yanında pek çok cariye de bulunmaktaydı. Efendimizin ise mısırdan gönderilen ve sonrasında kendisi tarafından azad edilen Mariya validemiz dışında cariyesi olmamıştır.
 
4. Mekke dönminde tek hanımla evli olan efendimiz, birden fazla hanımla evliliği Medine döneminde yapmıştır. Bu evliliklerin sebeplerini incelediğinizde tek bir tanesinde bile nefsi bir karar göremezsiniz.
 
 
 
 
Çok evliliği efendimiz getirmemiştir. İslamiyetten öncesine baktığınızda dünyaın pek çok yerinde birdenfazla evlilik yaygındı. Kişilerin evlilik ağıyla bağlı olması o çağın insanları arasında en etkili iletişim yollarından biriydi, dolayısıyla islamiyetin yayılması açısından önemli bir dusturdu. O dönemde toplum nufusunun yarısının kadın olduğu dşünülüğünde islamiyeti bizzat birinci ağızdan duyup, görüp, öğrenip yine o hanımlara birebir anlatacak bilgili hanımlar seçilmeliydi. Zira erkekler her an mescitte bulunup efendimizi dinleyebiliyor dini öğrenebiliyorlardı, oysa hanımların daima bu şansı olmuyordu.Bu durumda kadınlara ait meseleleri onlara kim anlatacaktı. Mahrem konularda hanımları kim aydınlatacaktı.. İslamiyet kulaktan kulağa mı yayılacaktı? 
 
Efendimizin pek çok hanımla evli oluşunu kısaca sebepleriyle anlatmaya çalışacağım..
 
1.İslam uğruna çekilen sıkıntılara karşılık bir ödüllendirme: Hz.Sevde validemiz örnek verilebilir. Kendisi efendimizin 2. Eşi olmakla beraber Mekkede çektiği sıkıntılar karşısında eşi ve 16 yaşındaki oğlu şehid olmuştur. Efendimiz kendisiyle evlendiğinde Sevde annemiz 50 yaşında bulunuyordu ve yetim çocukları vardı.
 
2. Kocası savaşta şehid olmuş, kimsesiz ve dul kalmış hanımları koruma altına alma: Ümmü Seleme Peygamber efendimizin 5. Eşidir. Kocası Abdulesed islamiyeti ilk kabul edenlerdendi ve Uhud savaşında şehid edilmişti. Ümmü seleme annemiz dört çocuğuyla dul kalmıştı. Ümmü Seleme annemiz Hz. Aişe annemiz gibi üstün dirayet ve fetanet sahibi bir kadındı. Efendimizin bu hanımla evlenmesi İslamiyetin yayılması aısından da önem arz etti. Kendisi islamın azılı düşmanlarından müşriklerin komutanı Halid’in de akrabası idi. Halid bu evlilikten  etkilendii ve iki yıl sonra islamiyeti kabul etti.
Hz. Zeyneb efendimizib 8. Eşi ve Huzeymenin kızıydı. İlk kocası bedir, ikinci kcasıda uhud savaşında şehid oldu. Kendisi bu evlilikten üç ay kadar kısa bir süre sonra vefat etti.
3. Cahiliye adetlerini ortadan kaldırmak: Hz. Peygamberimizin 7. Eşi Hz. Zeyneb, efendimizin evlatlık oğlu Zeyd’in eşidir. Hz. Zeyd , Hz. Zeynebden boşandığında efendimiz kendisi ile evlenerek, üvey avladın öz evlat gibi olamdığını, hnımından boşanması durumunda kendisiyle evlenilebileceğini göstermiştir ki bu konuda ayet inerekefendimizin Hz. Zeyneb annemizle evlenmesi hükmü verilmiştir.
 
4. En yakın dostlarının kızları ile evlenerek onları onurlandırma. Hz. Aişe ve Hz. Hafsa annelerimiz bu bölümü kapsamaktadır.
 
Hz. Aişe, Hz. Peygamber(sallallahu aleyhi vessellem)'in 3. Eşi, peygamber medresesinin en genç ve zeki talebesi ve en yakın dostu birinvi halife Hz. Ebubekir Efendimizin kızıdır. Mekkede doğup büyüdümüş çok iyi bir terbiye alarak yetişmiştir. Allahın elçisi, Hz. Ebubekir ailesini şereflendirmek için daha çocuk yaşta olan Hz. Aişe il nikahlandı, onu ancak evlilik çağında evine aldı.
Bu güne kadar Aişe validemizin evlendiği zamanki yaşı hep tartışma konusu yapılarak öne sürülmştür. Efendimizin eşleri ile olan münasebeti bir kenara bırakılmış olsa dahi Hz. Aişe ile olan evliliği açıklanabilir boyuttadır. Bilindiği gibi peygamberliğin gelişinden 10 yıl sonra 50 yaşındayken Hz. Hatice validemizi kaybeden efendimiz kendisine hem ev işlerinde hemde islamietin yayılması konusunda yardımcı olacak kişilere ihtiyaç duymuştur. Bu sebeple bir yndan dul bir hanım olan 2. Eşi Hz. Sevdeyi diğer yandan da en yakın dostunun kızı Hz. Aişe annemizi istetti. Hz. Peygamberin bu istei vahyin başlangıcından 10 yıl sonradır. Aişe annemiz ise vahiy başlangıcından beş, altı yıl önce doğmuştur. Dolayısıyla Hz. Aişe Efendimiz ile evlendiğinde yaklaşık 17, 18 yaşlarında idi. Bu konuyu detaylarıyla  Mevlana Şiblinin Asr-ı Saadet kitabında okuyabilirsiniz. Hz. Aişenin evlendiğinde yaşının büyük olduğunu  ablası Hz. Esmanın biyografisinden anlamakta mümkündr. Biyografi kitaplarında hz. Esmadan bahsederken diyorki “Esma 100 yaşındayken hicretin 73. Yılında vefat etmiştir. Hicret vaktinde 27 yaşındaydı Hz. Aişe ablasından 10 yaş küçük olduğuna göre hicret vaktinde kendisi 17 yaşında idi. Ayrıca Hz. Aişe peygamberimizden önce Cübeyr ile nişanlanmıştı. Bu demektirki kendisi evlenilecek çağda bir genç kızdı.. Diğer bir izah tarzı da yine şudur: Hz. Aişe validemiz peygamberimiz ile 9 yıl evli kalmıştır. Peygamberimizin vefatı sırasında 27 yaşındaydı Efendimizden sonra 48 yıl yaşamış ve hicri 58de 74 yaşında vefat etmiştir. 78-48=26, 26-9=17 yani Aişe validemiz yaklaşık 17, 18 yaşlarında Efendimizin hanesine girmiş, kendisiyle evlenme şerefine erişmiştir. (A.H.Berki- O. Keskinoğlu, Hatemü’l Enbiya Hz. Muahmmed ve hayatı, 210)
 
Hz. Hafsa annemiz efendimizin 4. Eşi ve Hz. Ömerin kızıdır. Uhud savaşında kocası şehid olunca kendisi dul kalmıştır. Efendimiz kendiini himayesi altına alarak akrabalık bağı ile Hz. Ömeri onurlandırmıştır.
 
Dilerim birazda olsa yararı olmuştur ve dilerim okumaktan sıkılmamışsınızdır. Rabbime emanetsiniz.